3 geheimen om sneller resultaat te bereiken

resultaatElke week sta je weer voor de uitdaging om met je team of afdeling de afgesproken diensten of producten te leveren. De klanten worden veeleisender en de werkdruk bij medewerkers neemt toe. Elke week neem je je voor om het anders te doen. Zodat je niet voortdurend brandjes loopt te blussen of van het ene naar het andere incident rent. Je hebt gesproken met je medewerkers om het anders aan te pakken. Het is onderwerp van gesprek in het teamoverleg. Toch blijft alles bij het oude en lijkt er aan het eind van de week niets veranderd te zijn.

Gaat dit nog jaren duren?

Je moet er niet aan denken dat dit nog jaren zo doorgaat. Hoe krijg je het voor elkaar om alle ballen in de lucht te houden; snellere resultaten, minder werkdruk bij medewerkers en tevreden klanten. Het lijkt onmogelijk.

Ik ken managers waar dat werkelijkheid is en die ook nog tijd overhouden voor zichzelf. Die manager doet minder in plaats van meer. De vraag is daarom: wat is hun geheim. Ik heb dat aan hen gevraagd en hierna tref je hun geheimen aan.

1 Ze doen het niet alleen

Als je een doel wilt bereiken, begin je met het formuleren van het resultaat. Dat resultaat kun je op verschillende manieren bereiken. Welke manieren er zijn en hoe je dat heb beste kunt doen, dat overleggen die managers met hun medewerkers, want de medewerkers voeren het uit. In overleg met de medewerkers bepalen zij voor welke aanpak wordt gekozen en hoe gerapporteerd wordt over de voortgang.

 2 Ze ondernemen actiesamenwerken2

Bij het formuleren van het resultaat, is het heel verleidelijk om alle voors en tegens te overdenken. De oorzaken en gevolgen in kaart te brengen inclusief het effect van de oplossingsrichtingen. In je hoofd ben je dan druk bezig. Die managers doen dat ook, maar op een andere manier. Zij kijken vooral wat de eerste stap is in de richting van het resultaat en komen direct in actie. Op basis van die actie kijken ze wat er gebeurt en daarna nemen ze de volgende eerste stap. Die eerste stap is namelijk de enige stap die je kunt overzien. De rest is speculatie, want je weer nooit van te voren hoe het precies uitpakt.

3 Ze stellen vragen

Natuurlijk komt het voor dat niet alles in één keer goed gaat. Of dat er een kink in de kabel komt. Deze managers gaan niet zelf de brandjes blussen; ze stellen vragen aan hun medewerkers om de kwestie op te lossen. Op die manier leren ze hun medewerkers verantwoordelijkheid te nemen voor het resultaat, inclusief het oplossen van problemen. En ze geven medewerkers het vertrouwen om het tot een goed einde te brengen. Hierdoor zijn medewerkers ook tijdens hun afwezigheid in staat om resultaten te bereiken en hoeven ze niet te wachten tot de manager terug is.

Conclusie

Deze managers doen niet meer; ze doen minder. Ze formuleren het resultaat en stellen medewerkers in staat om het resultaat te bereiken.

Wil je hier meer over weten of wil je hiermee aan de slag? Neem dan contact met me op.

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.