Als HR-manager heb ik een ongelooflijke blunder gemaakt. Daar ben ik niet trots op, maar daar heb ik wel heel veel van geleerd. Het is al even geleden en toch staat het mij nog levendig voor de geest (grappig eigenlijk hoe je brein werkt). Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik herinner me ook het gevoel van schaamte en machteloosheid dat me overviel. Ik vertel het jou, omdat ik hoop dat ik daarmee kan voorkomen dat je deze fout ook maakt.
Wat was er aan de hand?
Ik was HR-manager van een team met ruim 40 mensen. Ik had het zo druk, dat ik eigenlijk niet meer wist wat er speelde bij mijn team. Ik wist gewoon niet waarover ze zich zorgen maakten en waar ze wakker van lagen. En bij één van de medewerkers ging dat helemaal verkeerd. Op een vrijdagochtend was ik met hem in gesprek en vroeg wat er aan de hand was. Andere medewerkers hadden mij laten weten dat het niet goed ging met hem. Hij werd snel boos de laatste tijd, terwijl hij bekend stond om zijn engelengeduld. Ook tijdens het gesprek werd hij boos, zei dat hij geen hulp nodig had, dat het mij niets aanging en dat ik me nu ook niet met hem hoefde te bemoeien. Hij stond op en liep de kamer uit.
Eerst vond ik hem maar wat ondankbaar. Ik werkte heel hard en zette me voor meer dan 100 procent in. Ook voor het team. Ik zorgde ervoor dat alles op rolletjes liep, dat iedereen zijn werk kon doen en de rapportages op tijd werden aangeleverd. Dan had je nog de vergaderingen en de stuur- en projectgroepen. Kortom, mij kon niets verweten worden.
Tot ik me realiseerde dat ik een grote fout had gemaakt
Ik was iets heel belangrijks kwijtgeraakt, namelijk het contact met mijn team. Door dat harde werken wist ik niet meer waarover ze zich zorgen maakten, hoe het thuis ging, waar ze blij van werden en wat hun dromen waren. Ik had de band met mijn mensen verwaarloosd, terwijl ik er, als HR-expert, zo op hamerde dat een goede relatie heel belangrijk is. Ik was altijd degene die zei: Als het op persoonlijk vlak goed zit, kom je er zakelijk wel uit.
En hoe zit het met mijn klanten?
En toen dacht ik ineens; hoe zit het eigenlijk met mijn relatie met mijn ‘klanten’. Hoe goed ken ik mijn directeur eigenlijk? En de andere leiders binnen de organisatie? Weet ik waar zij wakker van liggen en wat ze, van HR, nodig hebben? Heb ik wel genoeg aandacht voor hen?
En hoe zit dat met mijn adviseurs? Hoe is hun relatie met de lijn? Want als je een goede relatie hebt, is het eenvoudiger om business partner te zijn en wordt het advies eerder overgenomen.
Een goede relatie is goud waard
Als de relatie niet goed is, dan zit je vol oordelen en vooroordelen. Je denkt dat je weet wat goed is voor de ander. Je begrijpt de ander niet of niet meer. Je werkt heel hard aan beleidsplannen, maar misschien is dat niet wat de ander nodig heeft. Daarom is een goede relatie zo belangrijk. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Ik geef je vier tips die je kunnen helpen om snel een goede relatie te ontwikkelen:
- Breng tijd met de ander door en spreek de ander regelmatig. Liever vaak en kort, dan incidenteel en lang;
- Start met het geven van waardevolle en persoonlijke informatie, tips en ideeën. Doe het onverwachts en verwacht er niets voor terug;
- Geef de ander een goed gevoel en bied steun als de ander dat nodig heeft;
- Geef vertrouwen op basis van professionaliteit en vriendschap.
En hoe zit het met jou?
Heb jij voldoende tijd voor je team? Of heb je het zo druk dat je niet meer weet wat er speelt? Heb jij de relatie met hen verwaarloosd en vraag je je af hoe je dat snel kunt veranderen? Neem dan contact met mij op. In een kennismakingsgesprek onderzoeken we wat precies jouw situatie is, waardoor je zo hard werkt, je team aan je trekt en je weinig credits krijgt voor je ideeën en adviezen. We onderzoeken wat je belangrijkste worstelingen zijn en hoe ik je daar eventueel bij kan helpen.
Jij krijgt een helder beeld waar je naar toe wilt, voor jezelf en met je team. Je leert welke 3 strategieën nodig zijn om dat doel te bereiken en je ontdekt wat de eerste stap is die je nu kan zetten. Meld je direct aan voor dit gesprek. Je mag me ook bellen op 06-22 43 33 69
No comments yet.