Hoe ik als HR-directeur mijn weekends vrijhield (en tijd had voor een boek)

meer tijd krijgenDe meeste HR-directeuren die ik ken zijn ambitieuze en gedreven professionals die het beste uit hun team en hun organisatie willen halen. Zij maken net dat stapje extra om er een succes van te maken. En ze werken hard.

Neem bijvoorbeeld Johan, HR-directeur bij een gemeente. Hij vertelde me dat hij veel uren maakt, en hard werkt. Johan vindt dat normaal. Het hoort er nu eenmaal bij.

Nog middenin zijn weekend, op zondagmiddag, opent Johan zijn mailbox om de stukken voor het directieteam alvast te lezen. Daarna werkt hij nog een uur of twee aan het beantwoorden van e-mails die zijn blijven liggen. En kijkt hij alvast even welke afspraken er in zijn agenda staan. Zo bereidt Johan zich voor op de komende werkweek. Tot ongenoegen van vrouw en kinderen.

Want als het maandag is, komt hij niet meer toe aan zijn mails of aan het voorbereiden van vergaderingen. “Mijn medewerkers zijn niet zelfstandig. Ze leggen alle besluiten aan mij voor. Als het om belangrijke zaken gaat waar veel van af hangt, of die belangrijk zijn voor de hele organisatie, dan is het logisch dat ik daarover een beslissing neem. Maar het gaat heel vaak om kleine dingen waarvan ik me afvraag waarom ze daar niet zelf een besluit over nemen.”

Het gevolg is dat Johan niet meer aan zijn eigen werk toekomt, een overvolle agenda heeft en geen tijd heeft om te sparren met zijn collega’s over de strategie van de organisatie. En werk mee naar huis neemt en op zondagmiddag al achter de computer gaat zitten..

Ooit was ik zelf de vrouwelijke variant van Johan. Ik werkte me een slag in de rondte en kreeg mijn werk niet af. Ik vertelde mijn medewerkers welke kant het op moest en wat we moesten bereiken. Dat hielp wel, maar het was van korte duur. Regelmatig ging ik op zaterdag naar kantoor om alle achterstanden weg te werken. Ik vond het niet eens erg, maar thuis kregen ze het idee op de tweede plaats te staan.

Tot ik besloot om het anders te doen. Ik bemoeide me veel minder met de inhoud. En nam daarover bijna geen besluiten meer. En ja, dat was best eng in het begin, maar ik deed het stap voor stap. Ik haalde het beste uit mijn mensen en de prestaties verbeterden structureel. Mijn team was blij en ik merkte dat hun plezier in het werk toenam.

Dat leverde mij veel tijd op. Tijd die ik besteedde aan:

  • het voorbereiden van vergaderingen;
  • het sparren met collega’s over de strategie van de organisatie;
  • het ontwikkelen en coachen van mijn medewerkers;
  • het lezen van een boek  :-))

En thuis waren ze ook blij, want ik hoefde nooit meer op zaterdag naar kantoor om de achterstanden weg te werken. En ik viel op zondagavond gemakkelijker in slaap en lag niet wakker van de lijstjes in mijn hoofd.

Wil je ook je weekends vrijhouden? Wil je weten wat ik heb gedaan om dat te bereiken? Vraag dan een hier een strategiegesprek aan. In dat gesprek vertel ik je graag welke strategieën ik heb toegepast en wat jij vandaag al kunt doen om morgen meer tijd te krijgen.

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.