Hoe je als manager de bevlogenheid van je medewerkers bevordert

business-world-succes__180Vorige week sprak ik een directeur bedrijfsvoering van een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Ik vroeg hem waar hij tegenaan liep bij het optimaliseren van de inzet van medewerkers. Hij zei, dat medewerkers zo lastig in beweging te krijgen zijn. Hij vertelde dat hij in gesprek was met een afdeling om de resultaten van die afdeling te verbeteren. Hij wilde dat de medewerkers van de afdeling zelf met ideeën en voorstellen kwamen hoe het anders zou moeten. Tot zijn verbazing kwamen er geen ideeën of voorstellen. Hij vroeg zich af of deze medewerkers wel voldoende betrokken en bevlogen waren.

Succes organisatie

Het probleem van deze directeur is heel herkenbaar. Het is inmiddels wel bekend dat het succes van een organisatie wordt bepaald door de medewerkers. Als medewerkers het niet naar hun zin hebben, wordt het personeelsverloop groter, neemt het ziekteverzuim toe en wordt de kans op fouten groter. Een gemiddelde medewerker heeft 1 tot 2 uur verlies van productiviteit per dag door gebrek aan bevlogenheid. Dat is ongeveer 184 tot 460 uur per jaar.

Kan het ook anders? Ja. Bevlogenheid is besmettelijk, dus als je ervoor zorgt dat je een aantal medewerkers hebt die bevlogen zijn, dan verspreidt zich dat als een virus over de rest van de organisatie.

Bevorderen van bevlogenheid

Je krijgt een organisatie met medewerkers die met een goed gevoel hun werk doen, meer plezier hebben, zich inzetten voor de doelen van jouw organisatie en bereid zijn om extra aandacht en tijd te besteden aan het publieke belang. Volgens Gallup leiden bevlogen medewerkers tot 21% meer productiviteit en 37% minder ziekteverzuim.

Er zijn twee soorten gevolgen van bevlogenheid, voor de organisatie en voor de medewerker.

Voor organisaties

Voor de organisatie (lees managers) betekenen bevlogen werknemers dat ze meer gemotiveerd zijn en beter presteren dan de niet-bevlogen medewerker. Bevlogen medewerkers doen een stapje extra, nemen meer initiatief en werken meer uren (over). Ook maken ze minder fouten, verzuimen ze minder vaak en zoeken minder vaak naar een andere baan. Bevlogen teams halen hogere prestaties en een hogere productiviteit.

Voor medewerkerslecture-318123__180

Voor de medewerker zelf heeft bevlogenheid ook voordelen. Het is namelijk goed voor de gezondheid en het welzijn van de medewerker. Bevlogen medewerkers voelen zich prettig en herstellen snel van de inspanningen van hun werk. Ze krijgen niet zo snel last van depressieve gevoelens of van ontevredenheid.

Tips voor de manager

Bij het bevorderen van bevlogenheid speel jij als manager een belangrijke rol. Daarom krijg je 5 tips die je daarbij kunnen helpen. Richt je daarbij op de meest succesvolle medewerkers. Zij kunnen andere collega’s weer ‘besmetten’.

  1. Zorg voor een optimale ‘fit’ tussen talenten en ambities van medewerkers en de werkzaamheden en taken die ze uitvoeren;
  2. Ga een open dialoog met de medewerkers aan over hoe deze “in zijn vel zitten” en kijk naar de behoeften en ontwikkeling van medewerkers én naar het resultaat;
  3. Geef net zo vaak complimenten als dat je kritiek geeft. Zo zijn positieve en negatieve feedback in evenwicht;
  4. Werk aan vertrouwen en wees consequent, open en rechtvaardig;
  5. Houdt de bevlogenheid van medewerkers in de gaten en weet welke factoren bevlogenheid beïnvloeden, zodat daar gericht mee aan de slag gegaan kan worden.

Conclusie

Als je zorgt voor meer bevlogenheid bij je medewerkers, is dat goed voor de organisatie EN voor de medewerker. Bevlogenheid is besmettelijk, dus richt je aandacht op de medewerkers die het meest bevlogen zijn; zij besmetten hun collega’s.

Tot slot

Wat doe jij om de bevlogenheid binnen je organisatie te bevorderen? Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder. Dank je wel.

Ik wens je succes in HR,

Erika Lunsche

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.