Elke teamleider heeft te maken met de vraag? Hoe kan ik mijn team het beste motiveren? Zal ik mijn team aandacht geven of afstand houden? Daar ben ik zelf door schade en schande achter gekomen. Dat verhaal wil ik graag met je delen.
Wat was er aan de hand?
Een van mijn medewerkers, man, eind 50, ICT-er, gedreven en capabel, was al een tijdje zichzelf niet meer. Hij was stiller dan gewoonlijk, maakt meer fouten, trok zich terug en was vaker chagrijnig. Na een tijdje ben ik met hem om de tafel gegaan. Een goed gesprek zou immers duidelijkheid brengen. Hoe het gesprek precies is gegaan, kan ik me niet meer herinnen, maar het resultaat was dat hij boos de kamer uitliep en zich ziek meldde. Tja, wat doe je dan als leidinggevende.
Teveel aandacht geven
Ik heb hem eerst een paar uren af laten koelen en hem de volgende dag gebeld. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ziekmelden geen oplossing was en dat ik verwachtte dat hij maandag weer op het werk zou zijn.
Maandag was hij er niet en dus heb ik weer gebeld. En twee dagen later weer. Inmiddels was hij bij de huisarts geweest, die hem geadviseerd had rust te nemen. Ik werd steeds ongeduldiger, want ik had niet het idee dat hij echt ziek was en dat er wat anders aan de hand was. Ik merkte wel dat, hoe meer druk ik op hem uitoefende, des te meer hij zich terugtrok en de boot afhield.
Ruimte geven
Daarom besloot ik om het anders aan te pakken. Ik heb hem gebeld en in dat gesprek aangegeven dat hij van mij de ruimte kreeg om tot rust te komen. Dat ik graag wilde dat hij contact met mij op zou nemen als hij daaraan toe was. En als hij over 2 weken nog geen contact met hij had opgenomen, dat ik hem dan weer zou bellen.
Tot mijn verbazing belde hij mij binnen een week terug om een afspraak te maken om face-to-face over zijn terugkeer te praten. En binnen 2 weken was hij weer gedeeltelijk aan het werk.
Later heb ik hem gevraagd waarom hij zo snel contact met mij heeft opgenomen, nadat ik hem had laten weten dat ik hem alle ruimte gaf. Hij vertelde mij toen dat hij eerste het gevoel had dat ik hem als een kind behandelde en toen ik hem de ruimte gaf, dat hij zelf de regie kreeg.
Conclusie
Deze les is voor mij heel belangrijk geweest. Omdat ik zelf niet goed wist hoe ik met de situatie moest omgaan, ging ik mijn medewerker heel erg controleren. Dat had een averechts effect. Toen ik mijn medewerker de ruimte en vertrouwen gaf om zijn eigen verantwoordelijkheden te nemen, pakte hij de regie.
Wil je hier meer over weten of wil je ermee aan de slag? Vraag dan een strategie-gesprek met mij aan of meld je aan voor het seminar “Hoe krijg ik mijn team in beweging” op 14 januari 2016.
No comments yet.