Waarde toevoegen? Bepaal samen de toekomst!

future ahead conceptHoe vaak is het jou al overkomen dat je een goed en waardevol advies geeft aan je directeur en dat hij niet tevreden is? Dat je in je beleidsplan met alles rekening houdt en ‘ze’ vinden dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Dat is ontzettend balen. Je hebt nog wel zo je best gedaan om waarde toe te voegen. Het voelt alsof je gefaald hebt, alsof je niet gewaardeerd wordt, alsof je tegengewerkt wordt.

Je zit bij de directeur aan tafel. Zij zet uitgebreid uiteen wat haar probleem is en hoeveel last zij daarvan heeft. En dan zegt ze tegen jou; ‘Hoe lossen we dat op?’ Er schieten jou wel 20 oplossingen te binnen. Je zou het X kunnen doen, of Y. Je hebt laatst een artikel gelezen over dat probleem en zij hebben oplossing Z toegepast. Je eerste reflex is dan ook om antwoord te geven op de vraag van de directeur, omdat je haar graag wilt helpen en om haar te laten zien dat jij de HR-deskundige bent.

STOP! Niet doen.

Wat je eerst moet weten is: waar wil de directeur naar toe, wat is de aantrekkelijke toekomst, hoe ziet het eindresultaat eruit? Als je dat weet, weet je precies welke 2 van die 20 oplossingen je voorstelt aan de directeur.

Een voorbeeld op een heel ander vlak; Stel je bent afvalcoach en jouw klant wil afvallen. Als leek op dat terrein denk ik dat je dat op 3 manieren bereikt, namelijk door minder te eten, minder te drinken (alcohol of frisdrank) en/of meer te bewegen. De vraag aan de klant is; wat wil ze bereiken, hoe snel wil ze dat bereiken, welke voordelen heeft dat?

Als afvalcoach weet jij bijvoorbeeld dat doorzettingsvermogen heel belangrijk is, en hoe snel iemand al wil vallen en de reden dat iemand af wil vallen. Daarom ga je dat eerst onderzoeken voordat je met je oplossing komt.

Je vraagt bijvoorbeeld; Wil je 5 of 20 kilo afvallen? Wat is je verwachting? Ben je zeker van je doel? Hoe snel wil je dat bereiken? Ben je een sporter? Ben je er echt klaar voor om dit te doen? Hoeveel tijd wil je aan trainen besteden? Wil je mee-eten met je gezin? Wat ga je doen als het eens tegenzit? Ben je lid van een sportschool?

Zo is het ook met het probleem van je directeur. Welke oplossing past het best bij de directeur? Onderzoek eerst:

  • wat wil de directeur werkelijk bereiken en hoe graag wil zij dat bereiken
  • hoe ziet de toekomst eruit als het probleem opgelost is
  • hoe weet zij wanneer die situatie bereikt is.

Je voegt waarde toe door de directeur te laten ‘dromen’ over de gewenste toekomst en uit te dagen om hoge doelen te stellen. Stel ook vragen over de haalbaarheid en de valkuilen waarvan jij, als deskundige, op de hoogte bent en die je directeur misschien niet weet. Op die manier stel je de verwachtingen van de manager bij. Zij begrijpt dan bijvoorbeeld dat het probleem niet in 2 maanden opgelost kan worden.

Als je dit goed toepast, dan begrijpt de directeur wat haar echte doelen zijn en wat ze moet doen om dat te realiseren. Je richt je op een voor beide partijen aantrekkelijke toekomst, waarin de huidige problemen zijn opgelost. Door te visualiseren hoe de organisatie eruit ziet als dit grote probleem is opgelost, ontstaat het idee, het gevoel dat die verandering kan worden bereikt. De toekomst is niet langer abstract en onmogelijk, maar wordt concreet en haalbaar. Dat werkt stimulerend en realiseerbaar.

Het kan natuurlijk ook betekenen dat je directeur vindt dat ze voor het realiseren van haar doelen een (te) hoge prijs moet betalen en dat ze daarom besluit het probleem (voorlopig) niet op te lossen.

Even terug naar ons voorbeeld van de afval-coach. Vraag aan je klant: Zie je jezelf al flaneren op het strand in je nieuwe badpak? Of, wat zou je doen als je 20 kilo lichter bent? De klant merkt dat haar droom werkelijkheid wordt en wil er vol voor gaan.

Hoe dan ook: Jij hebt gehoord wat de echte doelen van je directeur zijn en wat haar aantrekkelijke toekomst is. En daar ligt voor jou de mogelijkheid om waarde toe te voegen. Zo weet je zeker dat zij, ook later, heel tevreden is met je advies en met je beleidsplan.

Heb je dit toegepast? Laat me dan weten hoe het is gegaan door hieronder een reactie achter te laten.

 

One Response to Waarde toevoegen? Bepaal samen de toekomst!

  1. anúncios classificados grátis em angola juli 24, 2018 at 5:37 am #

    Great website. Plenty of useful information here. I am sending it to some friends ans also sharing in delicious.

    And of course, thank you for your effort!

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.