Wat wil je liever? Minder verzuim of meer vitaliteit?

meer vitaliteitDie vraag stel ik aan mijn klanten. Sommige klanten kiezen voor minder verzuim en anderen voor meer vitaliteit. Mijn tweede vraag is: wat wil je bereiken. En dan zeggen de minder-verzuim-klanten en de meer-vitaliteit-klanten precies hetzelfde, ze willen dat de medewerkers binnen hun organisatie op de juiste plek en lekker in hun vel zitten. Minder verzuim en meer vitaliteit zijn wat mij betreft twee kanten van dezelfde medaille.

De vraag is dan: Hoe bereik je het snelste dat medewerkers op de juiste plek en lekker in hun vel zitten? Het antwoord is: Door je te richten op vitaliteit. Waarom dat beter werkt, heeft te maken met de manier waarop onze hersenen informatie verwerken. Hieronder lees je drie manieren:

1.Pijn versus plezier

Alle informatie en prikkels die we elke dag ontvangen, leggen in ons brein dezelfde route af. De informatie wordt eerst beoordeeld wordt op potentieel gevaar of beloning. Als er gevaar dreigt, dan zorgen de hersenen ervoor dat we ons terugtrekken om te overleven. De hersenen in overlevingsmodus zijn minder ontvankelijk voor informatie, zijn minder creatief en minder productief. Negatieve gevoelens krijgen de overhand.

Is er echter kans op beloning , dan worden de hersenen actiever, alerter en creatiever. De hersenen zijn ontvankelijker voor nieuwe informatie, voor oplossingen en nieuw gedrag. Hierdoor ontstaat een positief gevoel, enthousiasme en blijdschap. Het is daarom belangrijk om medewerkers in de ‘beloningsmodus’ te krijgen.

2.Zeg niet wat je niet wiltminder verzuim

Onze hersenen kennen het woord ‘niet’ niet. Iedereen kent wel het voorbeeld van de roze olifant. Denk niet aan een roze olifant. En wat doen je hersenen? Juist, er staat een levensgrote roze olifant op je netvlies gegrift.

Zo werkt het ook met verzuim: als je minder verzuim wilt, richten je hersenen zich op het woord verzuim. Het gevolg is dat medewerkers aan verzuim denken en je het risico loopt dat het verzuim toeneemt.

3.Beelden van woorden

Sarah Gagestein vertelt dat onze hersenen netwerken aanleggen van associaties en emoties. “We leren de wereld begrijpen met beelden. Als je een woord hoort, dan lichten ook veel andere woorden op uit dat netwerk. Dat kun je op een MRI-scan zien gebeuren. Je activeert een heel frame.”

Denk aan het woord verzuim. Welke beelden en welk gevoel roept dat bij je op? Denk daarna aan het woord vitaliteit. Welke beelden en gevoelens heb je nu? Ik durf te wedden dat je je prettiger en blijer voelt bij het woord vitaliteit dan bij het woord verzuim. Dat helpt om in de ‘beloningsmodus’ te komen.

Kortom:

Als je wilt dat de medewerkers in je organisatie op de juiste plek en lekker in hun vel zitten, dan bereik je dat gemakkelijker door je te richten op het gewenste gedrag en gebruik te maken van positieve woorden die vertellen wat je wilt bereiken.

En wat wil jij? Minder verzuim en meer vitaliteit? Neem dan contact met mij op voor een oriënterend gesprek.

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.